Tietomallinnus

 

Palvelujen tuottamisen, johtamisen ja hankkimisen avuksi ei ole olemassa sellaisia kokonaisvaltaisia digitaalisia tietomallinnustyökaluja, joita rakennusalan BIM (Building Information Modeling) -kokonaisuudet edustavat. Tietomallinnustyökalut auttavat toiminnan suunnittelussa helpottamalla kokonaiskuvien hahmottamista, yhteistyön hallinnointia ja ylläpitoa sekä loppuasiakkaan osallistamista. Tavoitteena on, että nämä työkalut ovat vuorovaikutteisia ja reaaliaikaisia. MORFEUS-hankkeessa kehitetään palvelualoille soveltuvaa tietomallinnusta (Service Information Modeling, SIM), tietokehikkoa, joka toimii kokonaiskuvana, johon kaikki palvelun hankkimiseen ja tuottamiseen tarvittava tieto voidaan liittää. Tietomallinnus selkiyttää hyvinvointipalveluiden ekosysteemin toimijoiden väliset roolit, suhteet ja tietotarpeet, jotta tulevaisuuden palveluekosysteemissä voidaan kehittää, tuottaa ja hankkia uudenlaisia palveluja nykyistä (kustannus)tehokkaammin ja asiakaslähtöisemmin. Tietomallinnuksen avulla ekosysteemin eri toimijat pystyvät hahmottamaan kokonaisuuden ja oman toimintansa suhteessa muihin toimintoihin ja toimintaa raamittaviin tekijöihin.

 

Tietomallinnustyökalut auttavat toiminnan suunnittelussa helpottamalla kokonaiskuvien hahmottamista, yhteistyön hallinnointia ja ylläpitoa sekä loppuasiakkaan osallistamista.

 

Tietomallinnukseen voidaan linkittää kaikki kokonaisuutta raamittava tieto, kuten lakien, strategioiden ja sopimusten tiettyyn toiminnan vaiheeseen liittyvät määritykset, helposti löydettävässä ja ymmärrettävässä muodossa, esimerkiksi visualisoituna. Sopimuksissa sovittuja asioita ovat muun muassa aikataulut, hinnat ja palvelumäärittelyt. Tietomallinnukseen voidaan samoin linkittää muita digitaalisia työkaluja ja visuali­sointeja sekä kehittää uudenlaisia, tietomallinnukseen pohjautuvia, digitaalisia työvälineitä toiminnan tueksi.
 

Hahmotelma palvelutietomallinnuksen ideasta

KUVA: Hahmotelma palvelutietomallinnuksen ideasta, MORFEUS-hankkeen tutkimussuunnitelma, Anna Salmi